piątek, 24 lipca 2015

MATURA: jak się przygotować?

Co prawda do matury niecały rok, ale z pewnością znajdą się ludzie którzy już teraz interesują się tym tematem. I dobrze! Im wcześniej tym lepiej. W dzisiejszej notce przedstawię wam mały plan działania jeśli chodzi o naukę do rozszerzonej biologii i chemii. Z perspektywy czasu widzę że sama popełniłam kilka błędów które potem zaważyły na moich wynikach. Po pierwsze spokój ! Nie ma co panikować. Każdemu zależy na jak najlepszych wynikach, ale takie ciągłe zamartwianie do niczego nie doprowadzi. Spokój psychiczny to również klucz do sukcesu. Po drugie jeśli jeszcze nie jesteś w klasie maturalnej,ale zauważasz już jakieś braki w materiale proponuję zająć się tym wczesniej ,aby potem to się nie nawarstwiło. Dobrze wiem, że przeważnie ludzie uczą się na 2 tyg przed maturą. Niestety sukces można osiągnąć tylko systematyczną pracą. A więc bierzmy się do roboty zawczasu!  Nie znaczy to to że musimy zaraz wywalać kasę na korepetycje czy rożne kursy, często można sobie poradzić samemu. Jest masa przydatnych stron i książek o ktorych wspomnę trochę poźniej, można również po prostu uczyć się z bardziej doświadczoną koleżanką/kolegą. Ale jeśli jesteś już w maturalnej klasie i do tej pory temat matur był Ci obcy pierwsza rzeczą jaką powinieneś zacząć (najlepiej już w wakacje, aby potem w ciągu roku nie zaprzątać sobie tym głowy) to zorganizować sobie porządny plan działania i potrzebne książki. Sama wiem że natłok materiału sprawi że jeśli nie ustalimy sobie planu to zapanuje jeden wielki chaos. Najlepiej sięgnąć po tzw KALENDARZ MATURALNY. Niekoniecznie trzeba sugerować się datami, możesz obok dopisać sobie swoje, jeśli coś przegapisz. Najwazniejsze to to abyś wiedział jakimi działami iść po kolei i co w nich jest najistotniejsze. Tutaj macie przykładowy kalendarz maturalny z CHEMII >KLIK<  . Ja miałam brulion w którym szłam działami i pisałam sobie ważne formułki, definicje i wzory. Trzeba mieć teoretyczne przygotowanie bo bez tego nie pójdzie się dalej. Co ważne to to aby dużo czytać, zrozumieć temat. Często są błahostki których nie potrafimy zrozumieć, ale po dogłębnej analizie i przeczytaniu kilku formułek wszystko w głowie się rozjaśnia. Po drugie to zadania, zadania i jeszcze raz zadania. Na poczatku najlepiej zacząć od jakiegoś zbioru zadań  CHEMIA: np zadania z PAZDRO są całkiem fajne lub z WITOWSKI i również iść działami. Ja robiłam też zadania ze zbioru zadań z operonu który można pobrać na chomikuj. Tutaj macie link do zadań z PAZDRO >KLIK< i odpowiedzi: >KLIK< . Polecam rownież bloga, który w moim przypadku bardzo mi pomógł w niektórych kwestiach: http://chemistry-is-simple.blogspot.com/ . Jeśli już trochę ruszymy w materialem to przede wszystkim robienie maturek. To ważna sprawa, ponieważ uczymy się odpowiadać pod klucz. Siadamy, robimy i potem sprawdzamy. Podkreślamy sobie błędy, zliczamy pkt. Tutaj macie wszystkie arkusze: >KLIK< . Do zadań z którymi mieliście największy problem warto wrócić na kilka dni przed samą maturą aby je sobie utrwalić. Potem rzucić okiem na każdy dział po kolei i przypomnieć sobie co w nim było najważniejsze. Gdy będziecie kilka dni przed maturą pamiętajcie aby nie obciążać organizmu, nie ma sensu siedzenie przed książkami na kilka godzin przed maturą, wtedy trzeba zregenerować organizm, rozluźnić się. Wziąć ciepłą kąpiel, pojść na spacer. Sama przed maturą narzucilam sobie zbyt duże tępo przez co w dniu matur pękała mi głowa. Pamiętajcie że uczac się nasze neurony pracują na większych obrotach ważne jest aby dostarczać im glukozę czyli jeść i dużo pić wtedy nie powinno być problemu. Podczas rozwiązywania matur ważny jest spokój, nie panikować jesli czegoś nie wiecie. Często zadania są tak skonstruowane, że na pierwszy rzut oka nic nie wiesz, ale po ponownych przeczytaniu wszystko się rozjaśnia. Druga kwestia to UWAŻNE CZYTANIE! Możemy coś przegapić jesli pobieżnie przeczytamy treść zadania, a bardzo często w zadaniu znajduje się jakiś haczyk ktory trzeba wyłapać. Potem już wszystko w rękach organizatora. Jesli chodzi o sprawdzanie wyników po maturze niektórzy nie polecają inni tak. Kwestia osobista. Ja sprawdzałam, chciałam być przygotowana. Chociaz wiadomo że odpowiedzi trzeba przyjmować z przymrużeniem oka, bo to jednak nie klucz CKE. Ja polecam klucz Witowskiego na jego stronie nowamatura, prawie wszystko zawsze zgadza się z kluczem CKE. Gdy orientacyjnie wiecie ile macie pkt a potem na świadectwie jest diametralna rożnica, zawsze można się odwołać. Choć nie zawsze da się wywalczyć upragnione pkt.

PRZYDATNE KSIĄŻKI I STRONY:
>CHEMIA:
-PAZDRO
-WITOWSKI (można pobrać na chomikuj)
-http://joannaroga.pl/moc-kwasow/
-http://chemiadlamaturzysty.pl/
-http://www.mlyniec.gda.pl/~chemia/
-http://www.chemia.sos.pl/
-http://chemia.wpt.kpswjg.pl/semestr1/temat8/temat8.html
-http://www.memrise.com/course/97569/kolory-zwiazkow-matura/4/
-http://chemistry-is-simple.blogspot.com/
można również pobrać na chomikuj notatki z KURSU MEDICUS
PS: istnieje wiele ciekawych i przydatnych stron, ale trzeba być rozważnym w czerpaniu informacji z takich źródeł, nie zawsze są one pewne.
>BIOLOGIA:
ja miałam bardzo dobre notatki, więc z biologią mialam mniejszy problem.
-WITOWSKI
-REPETYTORIUM Z MEDYKA (ale tam z kolei jest dużo dodtakowych/niepotrzebnych info)
-http://www.biologiainaczej.pl/
-dla tych co mają problemy z rysowaniem wykresów: http://www.liceum.xon.pl/miroslawa-przeworowska-kawala/pliki/matura1.pdf
-http://bionotatki.com/
-http://biologia-maturalnie.blogspot.com/
-http://zootechnika.blog.pl/2014/02/11/rozmnazanie-zwierzat/
-http://matura-biol.blogspot.com/2011/11/rozmnazanie-grzybow.html


Chemia:


jak widzicie ja po swoim planie dużo bazgralam, obok pisalam swoje daty
notatki, notatki i jeszcze raz notatki!!!

dużo przydatnych definicji 

kolorki z chemii! Bardzo ważne, trzeba opanować

operon zbiór zadań

BIOLOGIA:
z biologii polecam ściągnąć sobie zakres materiału na maturę i zaznaczać sobie co już umiemy, ewentualnie robić zwięzłe notatki do danych punktów! :)


notatki!!

PS: jeśli chodzi o chemię to proponuję organiczną zostawić sobie na sam koniec, bo tam jest najwięcej pamięciówki, która szybko wylatuje z głowy 





12 komentarzy:

  1. Bardzo przydatna notka! Dzięki!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Każdy ma swój system nauki ^^ Ja osobiście uczę się zawsze praktycznie "tuż przed" z tego względu, że wtedy lepiej zapamiętuję oraz wywierana presja zamiast mnie demotywować, tylko pcha mnie do przodu :)
    Sama marzę o weterynarii i to we Wrocławiu, choć teraz trochę się łamię,bo słyszałam bardzo dobre opinie o Krakowie ^^
    Uwielbiam czytać blogi o weterynarii, dlatego bardzo się cieszę, że znalazłam Ciebie. Powodzenia w studiowaniu i trzymaj mnie kciuki w maju na maturze :D I może trafimy na siebie na Dniu Otwartym UP ^^
    Pozdrawiam cieplutko,
    Ada :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grunt to aby się nauczyć tak aby to w głowie jednak zostało i żeby były tego jakieś rezultaty! :D Ja z całego serca polecam Wrocław, mam koleżankę w Krakowie i nie jest zadowolona przede wszystkim minus jest taki że to stosunkowo młody kierunek w Krakowie, nawet nie ma swojego wydziału plus brak akredycji przez co nie mogłabyś pracować za granicą niestety prestiż uczelni też liczy się w tym zawodzie i mówię to oczywiście całkowicie postronnie nie jako studentka UP we Wrocławiu :) Warto to przemyśleć bo ta decyzja zaważy na reszcie życia! Oczywiście trzymam mocno kciuki aby Ci się udało i mogła realizować swoje marzenia i pasje! Będzie dobrze :)!!! I Dziękuję bardzo!

      Usuń
  3. Weterynaria to od dzisiaj moje pragnienie, marzenie i mój cel.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeden z najlepszych blogów weterynaryjnych (i nie tylko) jakie czytałem :D fajne podejście i dużo potrzebnych maturzystom i studentom informacji. Trzymaj za mnie kciuki żebym przebrnął przez nawał nauki i dostał się na wymarzony kierunek :D Powodzenia w studiowaniu !

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej, Pazdro miałaś w formie elektornicznej czy książka ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Cześć, miałam książkę-stare wydanie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od 1 września idę do liceum na biol-chem. Trochę mnie to przeraża patrząc, jak w tym roku poszły matury. Dlatego już od pierwszej klasy chcę rozszerzać chemię i biologię samodzielnie. Zobaczymy jak mi to wyjdzie, ale mam nadzieję, że się uda i za 3 lata jakoś te matury napiszę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatne porady. Jeśli dobrze przygotowaliście się do matury i chcecie sprawdzić stan swojej wiedzy najprostszym rozwiązaniem będzie rozwiązywanie arkuszy z poprzednich lat.
    https://students.pl/matura/arkusze/

    OdpowiedzUsuń